måndag 27 februari 2012

The Acne Diet

Under loppet av förra året åt jag Roaccutan under denna period var min hy fantastisk men jag slutade med det i december och nu känns det som min hy skulle ha blivit värre än vad den var innan. Jag lider inte av riktigt grov acne, utan har mest icke-inflammatorisk acne (vita & svarta pormaskar) men ibland även "underjordiska finnar". Eftersom medecinering inte har hjälpt i mitt fall började jag fundera på ifall det kan ha någonting med kosten att göra så jag beslöt mig för att testa "the acne diet" under de kommande två veckorna.
   "The Acne Diet" går ut på att man utelämnar vissa livsmedel ur sin dagliga konsumtion. Efter ca två veckor borde man se resultat, ifall något livsmedel inte passar för just dig borde acnen ha lugnat ner sig något. Det som rekommenderas att man utelämnar är: socker, artificiella sötningsmedel, salt, jod, rött kött, animaliska fetter, mjölkprodukter och koffein. Däremot rekommenderas det att man dricker rikligt med vatten, koffeinfritt grönt te, och äter mycket protein & färska grönsaker/frukter
Efter de två veckorna kan man sakteligen börja införa de "förbjudna" livsmedlen igen och meningen är då att det skall vara lättare att se vad som inte passar för var och en. 
   Det är så klart inte 100% säkert att detta kommer att funka, men jag testar det gärna, det är ju inte precis som jag skulle förlora något och det kan vara bra med en liten detox nu och då. Dessutom är det ett ypperligt tillfälle för mig att bli av med mitt Coca-Cola Zero beroende. Skall även förnya min hudvårdsrutin men återkommer till det i ett annat inlägg.

Last year I was taking Accutane and my skin was great but I stopped in December (2011) and since then I feel like my skin has gotten worse then before I ever started. I do not suffer from cystic acne I have mostly white & black heads and an occasional papule. Since medication didn't work for me I started wondering if my food consumption could have anything to do with it, and that's is why I decided to try the "Acne Diet" during the next two weeks.
   The "Acne Diet" means that you don't eat any of the fallowing kinds of food for two weeks to see if you acne calms down. The foods that should leave out are salt, iodine, sugar, artificial sweetener, caffeine, red meat, saturated fats and dairy products. Is it recommended that you drink a lot of water and caffiene-free green tea, eat a lot of fresh fruit/vegetables and a lot of protein.
   The affects should be visible in about two weeks and after this you can slowly start adding the "forbidden" food to you diet again. This way it should be easy to detect which foods doesn't suit you and may contribute to your acne. Of course this might not work for every body I figured  that I have nothing to loose and I might just get perfect skin, haha. Also it is a great opportunity for me to kick my bad addiction to Diet Coke. Also I will be renewing my skincare routine but that is for a separate blog post.


howtogetridofacne.howtocure.com

2 kommentarer:

  1. man kanske måst äta roaccutan i flera etapper för att de ska funka, ja åt i två

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske de, men jag åt ju de i ett år..och min doktor rekommendera inte att jag skulle fortsätta så ja vet int.

      Radera