fredag 10 februari 2012

Hair Styling Routine

I brist på inspiration tänkte jag göra ett kort inlägg om vilka produkter och vilka verktyg jag använder då jag stylar mitt hår med hjälp av värme.

So I thought I would make a quick post of my sort of hair styling routing, what products I use and which tools I use when I style my hair with heat.

Jag kan inte påpeka det här allt för många gånger men före du använder någon form av värme på ditt hår kom ihåg värmeskyddet! Mitt favorit värmeskydd just nu är Kérastase Ciment Thermique eftersom det bygger upp och vårdar håret samtidigt som det skyddar mor värmen. Jag är också ett stort fan av John  Freida Frizz-Ease serum med värmeskydd. Håret blir super lent och som namnet antyder, friss fritt. TréSemme Heat Tamer Spray funkar också bra och är ett litet lättare alternativ än Frizz-Ease serumet.

I can't stress it enough how important it is to always use a heat protectant before you apply any kind of heat to your hair! My favorite heat protector right now is Kérastase Ciment Thermique because it strenghtens and conditions your hair while protecting it against the heat. I also a big fan of John Freida's Frizz-Ease serum with thermal protection. It makes your hair super soft and sleek, and like the name implies, frizz-free. TréSemme Heat Tamer Spray is also good and a bit lighter then the Frizz-Ease serum.



Efter värmeskydd applicerar jag någon sorts produkt som skapar volym. Redken Layer Lift 07 är den jag använder mest. Den funkade super då jag hade lager men nu när mitt hår i princip är en längd skapar den inte lika mycket volym som den brukade, alltså är jag på jakt efter den ultimata volym skaparen! Hade hoppas på att Franck Provost Expert Volume Mousse skulle ha varit den produkten, men icke. Nu använder jag mest moussen för att få slut på den, så det är inget jag rekommenderar. TreSemmé 24h Volume Root Boost spray funkar bra till vardags då man vill ha lite volym utan att håret blir nedtyngt.

After using heat protectant I apply some kind of volumizing product. I usually use Redken Layer Lift 07 but it worked better when I actually had layers, now my hair is pretty much one length so it doesn't work as well anymore. Franck Provost Expert Volume Mousse doesn't do much for my hair, right now I'm just trying to use it up so I do not recommend that one. TreSemmé 24h Volume Root Boost spray is great for everyday when you want some volume without weighing down your hair.



Det "verktyg" jag alltid använder då jag stylar mitt hår är min gamla trogna hårtork, Philips PowerProtect Ion. Den är ur gammal men funkar riktigt bra ännu. Torkar alltid mitt hår på medel värme (ca 57°C) upp och ner.

When ever I style my hair I use my old faithful hair dryer, my Philips PowerProtect Ion. It's pretty old but still going strong. I always blow dry on medium heat (about 57°C) and up side down.



Min go to frisyr för festligare tillfällen är lockar. Jag föredrar locktänger utan klip och mina favoriter kommer från Remingtons Pearl serie. Jag har både Pearl Wand och Pearl Pro. Pearl Wand funkar dock inte lika bra på mitt hår mera eftersom det blivit så långt, nu för tiden åstadkommer den riktigt tighta lockar. Därför föredrar jag Pearl Pro, med hjälp av den får jag de där perfekta lösa lockarna, ett riktigt Hollywood svall.

My go to hair look for more festive occasion is nice loose curls. I prefer curling irons without a clip and my favorites come from the Remington Pearl line. I have both the Pearl Wand and the Pearl Pro. Unfortunately my hair has gotten a bit too long for the Pearl Wand, I can only create really tight curls with it at the moment. That's why I prefer the Pearl Pro, it creates the perfect loose curls so that you can get that beautiful Hollywood look.



Om ja vill platta håret eller locka håret med plattång så använder jag mig av min GHD IV Styler. Det är den absolut bästa plattång jag någonsin använt.

If I ever want to straighten my hair or curl it with a straightener I use my GHD IV Styler. It's the absolute best flat iron I've ever used.



Till slut fixerar jag hela frisyren med hårspray. TreSemmé Freeze Hold Extra Strong Hold är super bra om man verkligen vill att frisyren skall hållas som den är hela natten men håret blir lätt hårt av denna spray. Min favorit är Schwarzkopf Silhouette Ultimate Shine Hairspray. Den gör håret glansigt men varken hårt eller klibbigt. Dessutom är den lätt att borsta ur. Ifall jag bara vill extra glans använder jag Schwartzkopf Citré Shine spray, men man måst vara noga med att bara använda lite annars blir håret nedtyngt.

Finally I set my hair style with some kind of spray. TreSemmé Freeze Hold Extra Strong is really good if you want your hairdo to stay perfect the whole night. The only down side is that it make your hair feeling hard. My favorite hair spray so far is Schwarzkopf Silhouette Ultimate Shine Hairspray. It makes your hair shiny but not hard or sticky and it is easy to brush out. If I only want shine I use Schwartzkopf Citré Shine spray, but have to be careful not to apply to much because it will weigh down your hair.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar