söndag 12 februari 2012

Recension: Redken All Soft Argan-6 Oil

Före julen bestämde jag mig att haka på "håroljetrenden" och inskaffade två stycken för att testa lite. En av dem var Redkens All Soft Argan-6 Oil. Efter allt hype om håroljor över huvudtaget hade jag riktigt höga förväntningar för produkten.
   All Soft oljan innehåller fair trade argan olja och Omega-6 fettsyror som skall vårda, förstärka, skydda och mjukgöra torrt & skadat hår. Jag har använt oljan nu i ca 2 månader efter varje tvätt och ibland även då jag stylat håret.
   Det första man lägger märket till då man applicerar produkten är nog doften, oljan har en mild men god lite vaniljaktig ganska söt doft. Jag använder ca en pump och distribuerar det jämt i topparna för att undvika att håret blir fett. Tyvärr har oljan ändå en tendens att tynga ner håret. Jag har heller inte märkt att den på något sätt skulle ha vårdat mitt hår mer än de produkter jag som bäst använder. Dessutom känns det som mitt hår skulle bli ännu mer elektriskt av denna produkt, och jag hade faktiskt hoppats på det motsatta.
   Jag borde ha gjort mer research före jag köpte denna olja, men blev riktigt besviken på att den innehåller så mycket silikon. Den känns precis lika som John Freida Frizz Ease serumet, och alltså tycker jag att man lika bra skulle kunna använda billigare silkesdroppar för att uppnå samma resultat. Jag rekommenderar inte denna produkt som en vårdande olja, men ifall man vill använda den till att släta ner friss och göra håret mer glansigt kan det löna sig. Själv kommer jag nog att använda slut oljan men inte att köpa den på nytt.

Before Christmas I decided to jump on the band wagon concerning hair oils so I bought to different once to try out. One of them was the Redken All Soft Argan-6 Oil and after all the hype that's been going on I had a lot of expectations for this product. 
   The All Soft oil contains fair trade argan oil enriched with Omega-6 that is supposed to strengthen, nourish and soften dry and brittle hair. I have been using the oil for about two months after every wash and sometimes when I've styled my hair too.
   The first thing you notice about the oil is the scent, it's a sweet vanilla type scent, but it's not too strong so I can deal with it. I apply one pump to the ends of my hair to avoid my hair getting greasy. Unfortunately it weighs down my hair anyway. Also I haven't noticed my hair being in any better condition or more nourished then it usually is when I use my regular products. An other down side is that I feel like my hair gets more static when I use this oil, when I actually had hoped for the opposite.
   I admit that I should have done a bit of research before buying this oil, but I can't help getting disappointed by the amount of silicone the oil contains. It feels exactly like the John Freida Frizz Ease serum, so I think  you could substitute the oil with more inexpensive silicone drops to get the same result. I don't recommend this product as conditioning oil but if you want to smooth down frizz or get shinier hair it might just work for you. I will use up the oil but I will not be repurchasing it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar