lördag 1 december 2012

Winter Must Haves!

Nu är det officiellt vinter här i Finland. Det har snöat två dagar i sträck, marken är vit och det är flera minus grader så jag tänkte göra ett passande inlägg om de produkter jag bara inte klarar mig utan på vintern.

It's officially winter here in Finland. It's been snowing for 2 days straight, the ground is all covered in snow and it's really cold out side, so I decided to make a very appropriate blog post about my winter must haves.

Fuktighetskräm för kroppen / Body Moisturizer
När blir kallare blir även huden torrare och då är det viktigt att återfukta kroppen ordentligt. Jag får speciellt lätt nässelfeber då jag har torr hud men också då jag kommer in i värmen om det är riktigt kallt ute så det är extra viktigt att jag kommer ihåg att smörja in kroppen. Just nu använder jag D:Tox System från Giovanni, jag gillar den extra mycket för den håller min kropp återfuktad så att man inte behöver smörja in sig varje dag.

When it get cold outside the skin usually gets drier so it's important to remember to moisturize your body. I easily get rashes if my skin gets too dry or when I come in to the warmth if it's really cold outside so it's especially important for me to keep my body well moisturized. Right now I'm using D:tox System from Giovanni, I particular like it because it keeps your skin moisturized for several days so you don't have to apply it everyday.

Handkräm / Hand cream 
Jag vet inte hur många par vantar jag lyckas tappa under vinter, eller i varje fall ena vanten, haha. Om jag inte använder vantar torkar mina händer ut riktigt snabbt p.g.a. kylan & vinden, då är det viktigt att ha använda bra handkräm. Jag föredrar riktigt feta handkrämer som jag endast använder på kvällen.

I've lost count on how many pairs of gloves I loose per winter, or at least one of the gloves, haha. If I don't use them my hands dries out pretty fast from the cold and the wind so it's important to use a good hand cream. I prefer the really thick ones, but I only apply them before crawling into bed.

Ansiktskräm / Facial Mositruizer
Jag är inte ett fan av att använda tjocka & krämiga fuktighetskrämer över hela ansiktet eftersom jag har rätt så fet hy och lider av acne. På vintern får jag dock ibland torra områden och då behöver jag något som åkterfuktar tillräckligt utan att täppa till porerna och jag har hitta den perfekta produktern för detta, La Roche-Posay Cicaplast. Den är super och speciellt utvecklad för torr, sprucken hud eller efter kemiska peelings. Rekommenderar den åt alla oberoende av hudtyp!

I'm not a fan of thick heavy moisturizer because I have pretty oily skin and I suffer from acne. However during winter I do get dry patches on my skin so I need something that will moisturize really well without clogging my pores. I have the perfect product for this, La Roche-Posay's Cicaplast, which actually is specially designed for dry, chapped and post chemical-peel skin. I truly do recommend it to everyone regardless of skin type.

Nagelolja / Nail Oil
Det är inte bara händerna som blir torra på vinter utan det blir naglarna mer så jag använder nog ännu mer under vintern om det bara är möjligt. Hur jag blandar ihop den hittar ni här.

It's not only your hands that get dry during the cold months but also your nails and cuticles so I use a lot of nail oil, perhaps even more than in the summer if that's possible, haha. Here you can find out how I make my own nail oil.

Läppomada / Lip Balm
Jag är nog lite beroende av läppomada, speciellt på vintern och då vänder jag mig så klart till min kära Bepanthen för att få min fix. Bepanthen är inte bara bra för läpparna på vintern utan man kan använda den på alla torra områden som t.ex. armbågar, nagelband, under näsan, ärr, sår etc..

I can admit that I might be slightly addicted to lip balm, especially during winter, and to get my daily fix I turn to my trusty Bepanthen. Bepanthen isn't only good for you lips, you can actually use it on all kinds of dry areas like elbows, cuticles, under your nose, one scars etc.

Peeling för ansiktet / Exfoliator for the face
Hela min lista består ju främst av återfuktande produkter men jag finner det minst lika viktigt att komma ihåg att peela huden på vintern eftersom den ju torkar ut mycket lättare. Jag vill inte ha torr flisande utan jämn slät och återfuktad hud. Peelar du på vintern är det bara viktigt att komma ihåg att återfukta huden ordentligt efteråt.

My whole list is pretty much full of just moisturizing products but I find it just as important to exfoliate during winter since you skin does dry out more and easily gets quite gloomy. Just remember to moisturize your skin properly after exfoliating!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar