tisdag 20 april 2010

The summer night is like a perfection of thought. -Wallace Stevens

Eftersom vädret har varit så utsökt på den senaste tiden, blå himmel (i varje fall delvis) och solsken, blir längtan efter sommaren allt starkare. Tänkte därför göra en recension på något som defintivt skriker sommar om sig även om det används året om, nämligen solpuder. Det finns massvis me solpuder, både billiga och dyra men min recension sträcker sig endast till sex produkter men från båda prisklasserna.
1) NARS Laguna, 34€. Vet inte om att den går att få tag på i Finland men om inte så går den i varje fall att beställa på näte. Laguna är kanske den bronzern som är mest känd, populärast, båda bland kändisar, makeup gurur och övriga entusiaster. Till färgen är den ganska ljus, passar de flesta hudfärger förutom då rikigt mörka eftersom den är realtivt ljus. Den innehåller också guld skimmer, inga stora glitterkorn. När man applicerar bronzern blir huden nästan som siden. Skimret tar inte uttryck som glitter på huden, inte ens som skimmer utan skapar ett hälsosamt lite solbränt lyster. Det som jag inte gillar är att hållbarheten inte är speciellt bra med tanke på priset. Under dagens lopp får man nog lov att applicera lite till då och då för att uppehålla "brännan".
2) E.l.f. Warm Bronzer, 3,96€. Solpudret består av fyra olika "bitar", alla skimrande. Man kan intingen applicera dem individuellt, t.ex. använda den ljusaste som highlighter eller någon av de två mörkare nyanserna för att definiera kindbenen. Pigmenteringen är mycket bra för en så billig produkt men den är dock väldigt skimrande. För personer med fet hy (som t.ex. jag) kan det hela bli lite overkill om man inte är försiktig. Passar dock bra att dutta lite på kind- och nyckelbenen på sommaren. För dem som har normal hy passar den nog som en all-over produkt och gör huden vackert skimrande. Defintivt värt sitt pris. Hållbarheten är också bra, hålls på plats så gott som hela dagen.
3) E.l.f. Contouring Blush & Bronzing Powder, 3,96€. Den här produkten skall motsvara NARS Laguna bronzer och NARS Orgasm rouge. Vad det gäller bronzern så tycker jag att denna är mycket mer pigmenterad och skimrande än Laguna. Bronzern är väldigt mörk vilket gör att den passar perfekt för mörkare hudfärger. Den är lite för mörk för mig, men jag använder den främst för att definiera kindbenen och för att skapa illusionen av skuggor i mitt ansikte så ifall jag är försiktig när det gäller appliceringen och blandar färgen väl så smälter den fint in. Skimret är ändå inte allt för överdrivet så den passar t.o.m. bra till fet hy. Jag gillar att den sitter kvar hela dagen fast den är så billig.
4) The Body Shop Brush on Bronzing Beads, 22,70€. Detta solpuder är kanske det som skapar den mest brons-liknande färgen. Kan tänka mig att denna passar bra dem som har lite mörkare, olivfärgad eller på solbränd hud. På riktigt ljus hy blir den mest orange och se ut. Har ett lätt skimmer, inget överdrivet, som ytterligare förstärker likheten med brons. Jag gillar produkten, den är hållbar men passar inte rikgit min hudton. För orange och lite för mycket skimmer för fet hy. Jag gillar inte heller att produkten är små kulor i stället för ett presspuder som de andra solpudren. Kulorna fassnar lätt i penseln då man skall applicera och flyger sedan lätt omkring. För mörkare hudtoner och matt hy kanske den fungerar bättre men personligen tycker jag inte att den är värd sitt pris.
5) Rimmel Natural Bronzer + Natural Minerals, 5-6€. Defintivt en av mina favorit solpuder genom tiderna, dels p.g.a. priset och dels p.g.a. faktumet att den är helt och hållet matt, inget skimmer. Solpudret finns i två olika nyanser, en ljusare och en mörkare. Själv har jag den ljusare 021 Sunlight som passar min hud perfekt. Eftersom den är matt passar den extra bra för fet hud, för det finns inget skimmer som kan framhäva förstorade porer eller få en att se ännu blankare ut än vanligt. Har man solpudret i en mörkare nyans passar det utmärkt för att skapa skuggor i ansiktet, t.ex. under kindbenen. Hållbarheten är också ganska bra, ifall man tänker köra en hel dag får dock nog lov att pensla på lite till under dagens lopp. Något som jag inte gillar är förpackningen. Locket går inte att stänga extra bra, utan det öppnas lätt, speciellt om man har pudet i en meikpåse eller handväska. Dessutom är förpackningen ganska bräcklig så solpudet går lätt sönder ifall det råkar falla, och som alla vet är jag inte den mes grasiösa personen. Summa sumarum tycker jag att detta är en fantastisk produkt som alla har råd med och är mer än värd sitt pris.
6) M.A.C Blush Ombre Spring Shine, ca 32$. Detta solpuder hör till M.A.C:s vårkollektion så är inte helt säker på att man kan få tag på det fortfarande. Kanske vissa ställen ännu säljer det, Stockmann? Finns i varje fall inte mera på ders hemsida. Solpudret går från en mörkare nyans till en ljusare så det funkar ända fr.o.m. våren då man är en blekfis till sensommaren då man redan hunnit skaffa sig en ordentlig solbränna. Det innhåller inte heller farligt mycke skimmer, precis lagom för att ge ansiktet ett svagt lyster. Pigmenteringen är bra både på den ljusa och den mörka sidan av pudret. Jag tycker att solpudret håller bra. Specillet gillar jag möjligheten att själv välja hur intensivt resultat du vill ha och att skimret hålls till ett minimum.
Mina favoriter är NARS Laguna och Rimmel Natural Bronzer eftersom skapar precis det jag önskar att en bra bronzer skall göra. Ger ett naturligt "solkysst" reslutat (som reklamer så ofta brukar framföra). Prisklasserna varierar, då Rimmel lätt är värd sitt pris kunde NARS nog dra ner på priset lite p.g.a. av att hållbarheten inte var den bästa. Detta kan dock bero på att jag inte använder någon form av "primer" före jag applicerar min foundation. Detta kan inverka på reslutatet, måste pröva och sedan återkomma. Har dock på känn att M.A.C:s Springshine kan bli en oövervinnelig favorit i sommar!


En annan matt bronzer som jag kan rekommendera men inte äger är L'Oreal Glam Bronzer. Tänkte inhandla den på Galna Dagar, men stog emot frestelsen eftersom jag tror att jag har tillräckligt med solpuder för hela våren och sommaren! Haha.

Färgerna framträder inte fullt lika pigmenterade eller skimrande på bilden som i verkligheten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar