lördag 1 oktober 2011

Hudvårdsrutin, uppdaterad! / Skin care routine, updated!

Här kommer min uppdaterade hudvårdsrutin. Lite bakgrund om min hudtyp. Just nu tar jag Roaccutan som är ett läkemedel mot acne, vilket gör att min hud är ganska torr, speciellt nu när hösten nalkas.
So, this is my updated skin care routine. A little bit of background about my skin type. Right now I am taking accutane, so my skin is pretty dry, especially since we are moving towards fall. 






 Både på morgonen och kvällen tvättar jag ansiktet med La Roche-Posay Effaclar ansiktstvätt för oren och känslig hy. Den har funkat jätte bra för mig för den torkar inte ut huden eftersom den är både tvålfri och har ett pH värde på 5,5. Dessutom innehåller den inte heller några parabener. Som ansiktsvatten har jag använt Eucerins DermatoClean Clarifying Toner som passar alla hudtyper. Gillar denna speciellt för att den inte innehåller alkohol som bara skulle torka ut huden ytterligare. Dessutom doftar denna produkt sjukt gott, som liljekonvaljer men bättre! Båda produkterna går att köpa på apoteket relativt förmånligt.
Both in the morning and in the evening I use La Roche-Posay's purifying foming gel cleanser for sensitive and impure skin. I really like it because it doesn't dry out my skin since it is soap-free and has a pH of 5.5.  It is also paraben free and has a divine scent! As a toner I use the Eucerin DermatoClean clarifying toner for all skintypes. Both of these products are available at the pharmacy or drugstore. 
På dagen använder jag Decubals ansiktskräm för torr hy. Har inte jätte torr hy för tillfället men vill gärna förebygga det så den här funkar perfekt för mig, dessutom är den doftfri!  Det bästa med den här krämen är att även om den är menad för torr hy så lämnar den inte ett fett-lager på huden som flera feta ansiktskrämer gör, utan den absorberas snabbt. Använder en lätt men väldigt återfuktande ögonkräm på dagen. Den kommer från Eucerin och heter AquaPorin Active. Passar bra under smink. Även dessa två produkter kommer från apoteket.
During the day I use a moisturizer for dry skin by Decubal. I really like it because it doesn't leave any residue on the skin, it absorbs perfectly and it is fragrence free. As my daily eyecream I use Aquaporin Active by Eucerin. It is very moisturizing but really thin so it works well under makeup. 
På kvällen börjar jag med ett serum, Pranalixir Corriger, som är gjort av ekologiskt framtagna eteriska oljor. Det skall hjälpa mot orenhy och acne. Efter det använder jag min 3-Action Night Recovery nattkräm från Lumene. Den återfuktar bra och doftar super gott men inte allt för starkt. Till natten använder jag en verkligt fet ögonkräm, Eye Contour Cream av Louis Widmer, eftersom jag har extremt torr hy kring ögonen. Återfuktar super bra utan att irritera den känsliga huden kring ögonen, dessutom är den doftfri.
In the evening I start by applying a serum for impure skin, Paranalixir Corriger, which is basically made of organic essential oils. After that I apply me 3-Action Night Recovery nightcream by Lumene. It is very moisturizing and smells really good but not too strong. At night I really want to properly moisturize the sensitive skin around my eyes so I use the Eye Contour Cream by Louis Widmer. It is a really thick cream so I do not recommend it unless you have really dry skin around the eyes. 

 Har tre ansiktsmasker som jag använder nu och då. Den jag har använt mest är The Body Shops Vitamin E sink-in moisture mask eftersom den är väldigt återfuktande. Den fungerar bra men en liten varning är, ifall man har väldigt torr hy bränner masken på huden de första minuterna men sedan går det om. Före Roaccutan använde jag min  La Cure Dead Sea Black Mud Mask mycket oftare eftersom den verkligen rengör på djupet. Nu är den dock lite för uttorkande. Ibland, om jag har tid, burkar jag använda Lumenes Time Freeze Instant Lift Mask före utgång. Den ger huden ett omedelbar lyster.
I have three face masks that I vary between. The one I use the most is by The Body Shop. It's their Vitamin E Sink-In Moisture Mask. It work well but I little warning is that if you have really dry skin the mask will burn on  your skin for the few fist minutes but after that it's perfectly fine. Before Accutane I used my Dead Sea Black Mud Mask by La Cure a lot since it's so deep cleaning. Now it's a bit too drying though. I use the Time Freeze Instant Lift Mask by Lumene sometimes before I go out at night because it gives your skin an instant sort of glow.


Som daglig "ansiktsskrubb" använder jag min Clarisonic. Använder den dock bara en gång per dag, på kvällen för att få bort all smink, och borsthuvet är speciellt för känslig hy. Ibland om min hy känns riktigt grå och tråkig förlitar jag mig på The Body Shops Vitamin C Microdermabration for dull skin. Det händer dock väldigt sällan nuförtiden eftersom min hud inte tål speciellt mycket peeling.
As daily exfoliation I use my Clarisonic Plus. I only use it in the evenings to properly cleanse away all the makeup. Sometimes if my skin is feeling exceptionally grey and dull I use the Vitamin C Microdermabration by The Body Shop. Right now I rarely use it because I don't want to overexfoliate my skin.

















Hoppas någon fann detta intressant och rentav användbart :)
Hopefully some of you found this interesting or even useful :)


♥: Carolin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar