måndag 6 februari 2012

"My greatest aspiration was always to live in the tropics." - Manuel Puig

Efter som det är fortfarande är kallt i Finland och min bror som bäst ligger på någon strand i Karibien blev jag inspirerad att göra en riktigt somrig look som påminner om en frukt cocktail.

Since it is still cold here in Finland (here I go again about the cold) and my brother is lying on a beach somwere in the Caribbean I was inspired to do a really summering look, something that kind of looks like a fruit cocktail.

Först började jag med att applicera en skimrande primer och där efter NYX Jumbo Eyeshadow Pencil i färgen Milk (som är vit) för att få färgerna mer intensiva.
First I started by applying a shimmery primer and after that the Jumbo Eyeshadow Pencil from NYX in Milk to intensify the colors.

Efter det valde jag en kall gul ton, nästan neon och placerade den i ögonvrån.
After this I chose a cool yellow color, almost neon, and placed it right in the inner corner of the eye.

Nästa färg var en ljusare organge och den placerade jag mitt på ögonlocket. Det är viktigt att ta sin tid då man applicerar de olika färgerna så att "sömmen" mellan dem mjuk och så att de ser ut som de skulle flyta in i varandra. Inga skarpa linjer.
The next color I chose was a soft warm orange and I placed this on the middle of the lid. It is important to take your time once doing this because you want to create a gradient effect and avoid harsh lines.

I den yttre kanten av ögonlocket placerade jag den mörkaste färgen, en intensiv men varm skimrande orange färg.
I the outer corner of the eye I applied the darkest color, a intensive but warm shimmery orange.

Den sista färgen blev en riktigt grann röd. Jag placerade denna försiktigt på ögonbrynsbenet ovanför de andra färgerna men var samtidigt noga med att hålla intensiteten till ögonlockets yttre hörn. Kom igen ihåg att sudda ut alla skarpa linjer.
The last color I used was a bright bright red. I used in the crease and a bit on top of the brow bone but I made shore to have the colors most intensive at the outer corner of the lid. Once again remember to blend and not to leave any harsh lines between the colors.

Till slut gjorde jag en tunn linje med svart gel eyeliner. Jag ville att ögonen skulle vara definierade men eyelinern fick absolut inte ta fokusen från de underbara färgerna.
Finally I did a thin line of gel eyeliner. I wanted to define the eye but still keep to focus on the bright colors.






Produkter jag använde / Products used:
Coastal Scents Shadow Worx Primer, Nyx Jumbo Eyeshadow Pencil in Milk
Coastal Scents 88 Color Eye Shadow Palette (yellow, red + beige & pink as highlight), Make Up Store Microshadow in Lingerie and Nectar, Urban Decay shadow in Chase & Naked
Mac Fluidline in Blacktrack and L'Oreal Voluminous mascara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar