tisdag 29 maj 2012

"Adjust your makeup to the light in which your wear it." - Helena Rubinstein

Idag började mitt sommarlov officiellt så slängde ihop en "tutorial" för hur man skapar sig ett härligt somrigt lyster. Det är lite av en "inget smink" sminkning, alltså är tanken att det inte skall se ut som man har en massa smink på sig. Och vem vill egentligen ha det på sommaren? Med denna look framhäver man helt enkelt bara sina drag en smula. 

Today my summer vacation officially started so I did a "tutorial" on how to get a nice summer glow. It's sort of a "no makeup" makeup, the point is to look like you aren't wearing tons of makeup, just enhancing you features a tad. It's prefect for summer because most of us wants to look nice an bronzed while not wearing tons of heavy makeup.



1. Först börjar jag med att applicera en bra primer, eftersom jag har fet hy och på sommaren blir den ännu oljigare. Primern hjälper till att hålla sminket på plats och förhindrar ansiktet från att "smälta av".
2. Efter det blandar jag min färgade dagkräm med lite foundation och applicerar jämnt över hela ansiktet (även över ögonlocken). Jag blandar dessa två eftersom jag har behöver lite mer täckning, min hy nämligen rätt så ojämn. Ifall man har bättre hy räcker det mer än väl med den färgade dagkrämen.
3. Fast jag blandar i foundation blir finishen ändå väldigt lätt. Det är meningen att din hud skall synas igenom, det får inte se ut som man har massvis med makeup på. På de ställen som behöver ytterligare lite mer täckning applicerar jag concealer. Jag har inte en färg som matchar mig som lite brunare, så blandar MAC's NC20 & NW25.
4. Sedan kommer vi till bronznings prosessen, det som skapar den där välmående lystern. Till detta behövs en krämbronzer utan skimmer. Jag använder MAC's Skinsheen Bronzer stick men flera andra märken har också kommit ut med sina varianter. Bronzern applicerar jag med en stippling pensel för att inte få en allt för stark look, det skall se naturligt ut så vi vill inte ha ansiktet fullt av bruna fläckar. Placera bronzern där solen naturligt skulle bränna sig, på kindbenen (1), ovanför ögonbrynen, på ögonbrynsbenet & tinningarna (2), längs med näsryggen (3) och på hakan (4). Kom ihåg att blanda in bronzer ordentligt, ifall det verkar svårt är det bara att ta till samma pensel du applicerade din bas med. 
5. Sen gäller det att fixera krämprodukten, jag gör detta med en annan bronzer, i puderform denna gång. Applicera den på precis samma ställen som förra gången, men denna gång även på öronen, ned längs med halsen och lite på kinderna. 
6. Ifall man vill kan man ännu applicera highlighter på kindbenen, ögonbrynsbenen, ovanför amorbågen etc.. Jag föredrar en kräm- eller flytande highlighter i detta syfte, än en gång för att det ser mer naturligt ut. Jag använde också lite rouge på kinderna, men detta är inte ett måste. Använde en ganska orange rouge eftersom tycker dessa passar super med en solbränna.
7. Näst sist fixerar jag t-zonen med ett löspuder. Detta är inte ett måste ifall man inte har fet hy. Allra allra sist fixerar jag alltihop med en fixeringsspray från Skindinavia. Detta igen för att hålla hyn relativt matt och för att så sminket att sitta hela dagen lång.

1. I start by using a good primer because I have oily skin and it becomes even oilier in the summer. The primer just helps my makeup to look fresh and stops my face from "melting off". 
2. After that I mix some of my tinted moisturizer with a bit of my foundation and apply it all over my face (the eyelids as well). I mix the two together because I need a bit more coverage, but if you have really nice skin just use the tinted moisturizer. 
3. Even though I mix in some foundation the finish till remain light. You skin is supposed to look like skin and not like you have a ton of makeup on, so on those spots that need a bit extra coverage I add some concealer. I mix two together because I have a hard time finding the perfect shade when I'm just a bit tanned. 
4. Now it's time for the bronzing part, to create that healthy & summery glow. For this you'll need a matt cream bronzer. I'm using MAC's Skinsheen Bronze stick but several brands have these type products now. I apply the bronzer with a stippling brush because I don't want to ad a ton of product. You want it to look natural. Star applying the bronzer to the highpoints of you face, where the sun wound naturally hit you, so on the cheekbones (1), on top of the brows, on the temples & even on the brow bone (2), on the bridge of the nose (3) and also some on the chin (4). Just make sure to blend the bronzer properly. If you fins this a bit difficult you can go over the edges of the bronzer with the same bush you used for your tinted moisturizer. This will help it bend more easily. 
5. Now it's time to set the bronzer with an other bronzer, a powder one. You go over the same points as before but also along the neck, over the ears and even some on the cheeks. 
6. If you want you can also apply some highlighter. For this purpose I actually prefer a cream or liquid highlighter, because (once again) it looks more natural. You can also apply some blush on the apples of you cheeks. I chose a quite orange toned blush because I think it looks great with a tan. 
7. I also like to set my t-zone with some powder because I have oily skin. Finally I spray some setting spray all over my face. This keeps the shine away and just makes my makeup last longer.






Produkter jag använde / Products used:
Face: YSL Matt Touch primer, Olay Total Effects tinted moisturizer, Estee Lauder Double Wear Light foundation, MAC Pro Longwear concealer, MAC Skinsheen Bronzer Stick in Tan-Tint, Guerlain Terracotta 4 Seasons bronzer, Benefit Moon Beam highlighter, Clinique Redness Solutions loose powder, MAC blush in My Highland Honey
Eyes: d.j.v. Beautenizer mascara & We Care Icon browpen
Lips: Lumene Natural Code lipgloss in #3 Soft Papaya

4 kommentarer:

  1. Your skin looks amazing- especially those cheeks, they are Poppin'!!
    Love it!
    XOXO

    SvaraRadera
  2. Hej! Nu hittade jag också till din blogg! Ser fram emot att ta del av allt du skriver!

    mademoisellececilia.blogspot.com

    SvaraRadera