måndag 10 maj 2010

"I don't have to lay on the couch and see a therapist because my therapist is in my paint brushes." -Abbey Lincoln

Makeupbrushes i detta fall, hehe!

För att skapa en snygg makeup-look är redskapen viktiga sägs det, och jag håller helt och hållet med. Kan dock inte hålla med om att man måste spendera en förmögenhet på penslar för att det skall vara bra och för att man skall kunna uppnå ett efterlängtat resultat. Å andra sidan har jag dock bara relativt billiga penslar så jag kan inte riktigt jämföra dem med dyrare varianter.
Tänker först presentera de penslar jag anser nödvändigast, som det lönar sig att ha i sitt "kit" och som underlättar processen av att meika sig betydligt.


(Från vänster) Först och främst kommer min pensel för solpuder. Den skall vara stor och fluffig för att få ett jämt men "utspriddt" resultat, så att det inte blir en bruna fläckar här och där. Jag valde just solpuder penseln som en "must have" är för att den är rätt så universell. Man kan använda samma pensel till löspuder och rouge. Penseln på bilden kommer från Sephora, köpte den i New York för över ett år sedan och den är precis lika bra nu som dagen då ja köpte den. Den lossar varken hår eller färg. Minns jag ärtt kostade den 24$, alltså inte speciellt dyr men defintivt prisvärd.
 Den andra pensel är min Flat Top Kabuki-brush från Everyday Minerals och kostar 10$. Jag använder väldigt sällan flytande foundation utan kör oftast med mineral så det är viktigt för mig att ha en bra pensel. Gillar denna för att den är så tät och super mjuk! Den ger ett fint coh täckande resultat med mineralsmink. Jag valde denna pensel eftersom man kan applicera flytande foundation med fingrarna och få ett bra resultat (ifall man använder primer) men för att få ett täckande och jämnt resultat med mineralsmink behöver man en bra pensel. Den här är också över ett år gammal och har hållit super bra, lossar varkeb hår eller färgar.
 Tredje är en sned rouge pensel, Italian Badger Angle Brush, som man kan använda för att skulptera ansiktet men också för vanlig rouge applicering. Just den här kommer från Coastal Scents och kostar 6,99$. Valde också denna pensel för att den tjänar två syften. Defintivt prisvärd men håller inte formen lika bra då den tvättas som de två andra. Lossar dock inte hår och färgar inte heller.


De två nästa penslarna är också båda från Coastal Scents, Italian Bagder Pencil Brush (3,29$) och Synthetic Crease Brush (2,25$). Båda är alltså ögonskuggspenslar. Den  "pennformade"-penseln är speciellt bra för att applicera ögonskugga t.ex. vid tårkanalen, i "ögonväcket"eller under den nedre fransraden. Man kan också lätt sudda ut eyeliner med penseln. Penseln för "ögonväcket" passar utmärkt att att blanda tillsammans skuggor på locket, mjuka upp hårda kanter, applicera skugga på locket  ett under ögonbrynet. Båda penslarna håller ypperligt under tvätt och varken tappar hår eller färgar.
 Den sista penseln är en sned eyeliner pensel. Den på bilden kom med en L'Oréal eyeliner, hittade inte min egentliga. Förutom till eyeliner kan man fylla i ögonbryn och sudda ut skuggor med denna pensel. Valde denna för att den är lättare att applicera eyeliner med än en smal pensel. Det är lättare att få en rak linje samt göra linjen tjockare eller rikta den utåt.

1) Pouder brush, The Body Shop. 2) Stippling Brush, Coastal Scents, 3) Blending Brush, -"-
4) Mini Kabuki, Everyday Minerals 5) Concealer brush, Lumene
6) Eyeshadow brush, E.l.f.

Här är några extra penslar som jag personligen bara måste ha.
1) En stor puderpensel för löspuder eller highlighter t.ex. kring nyckelbenen eller på axlarna.
2) "Stippling brush", skunkpensel, vet inte vad det heter på svenska. Använder den till rouge för att få en lätt applicering eller flytande foundation för ett felfritt resultat.
3) "Blending brush", enkom för att göra hårda linjer mildare och blanda ihop färger på ögonlocket.
4) & 5) Concealer penslar, till höger en traditionell. Själv föredrar jag den till höger, en mini kabuki, resultatet blir bättre och mer felfritt eftersom penseln applicerar mindre produkt under ögat.
6) Ögonskuggspensel. Perfekt att applicera en enda färgs ögonskugga över hela ögonlocket. Resultatet blir mycket mer intensivt än om man använder en fluffigare pensel.
 Alla dessa penslar har jag haft i ett år eller längre, fast priset inte har varit högt har de fungera ypperligt och inte är de av alltför dålig kvalité heller eftersom de fortfarande är som nya!

Vill ännu påminna om HUR viktigt det är att tvätta sina penslar regelbundet! Själv tvättar jag dem varje vecka med babytvättmedel och Sephora Brush Cleanser. Kom ihåg bara att använda ett milt tvättmedel för penslarna eller ett som är speciellt menat för dem. Så vitt jag vet borde Duroy och Kicks här i Finland sälja penseltvättmedel.



Länkar till de sidor produkterna är köpta från:
http://www.everydayminerals.com
http://www.coastalscents.com
http://www.sephora.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar